Colivă

1 Iun

Maine sunt Mosii de vara, o sarbatoare religioasa dedicata tuturor celor care au trecut in nefiinta. Se face coliva si se impart vase cu mancare. M-am gandit sa pun reteta de coliva pentru ca foarte multe persoane nu stiu sa o faca. Sper ca v-am fost de ajutor.


Ce ai nevoie
1 kg arpacas
300 g miez de nuca
300 g zahar
1 praf de sare
2 lamai potrivite
1 esenta de vanilie
1 esenţă de rom
1 esenţă de portocală
50 g nucă de cocos pentru decor
bombonele decorative

Cum prepari
1. Cureţi arpacaşul şi îl speli în nouă ape. Torni patru litri de apă, pui un praf de sare şi aşezi vasul pe foc. În momentul în care dă în fiert, aşezi o tablă pe flacără şi dai focul mic. Trebuie să ai grijă să amesteci foarte des în el cu o lingură de lemn.
2. Când s-a “înflorit”, pui 200 g de zahăr şi laşi să fiarbă în continuare. Când lingura cu care amesteci stă singură în arpacaş, înseamnă că este gata. Îl acoperi cu un prosop curat şi îl laşi să se răcească foarte bine. Ar fi de preferat ca arpacaşul să fie fiert de seara şi lăsat peste noapte să se răcească.


3. Cureţi pojghiţa care se formează, răstorni arpacaşul într-un vas mai mare, pui zahărul rămas şi amesteci cu mâna. Adaugi esenţele, coaja rasă de la lămâi, nuca zdobită sau măcinată şi amesteci bine. Aşezi compoziţia pe un platou şi o netezeşti cu un cuţit ud. O îmbraci cu nucă de cocos şi o decorezi cu bombonele.

11 răspunsuri to “Colivă”

  1. Bucataria Cameliei 1 Iunie 2012 la 10:37 #

    Doamna Mariana,niciodata nu am facut coliva.Din ce am vazut la mama,nu prea am retinut mare lucru!Va multumesc pentru retetele interesante pe care le postati!

  2. maria 1 Iunie 2012 la 11:04 #

    Buna coliva si place tuturor! Asa se face si prin partile noastre.Mama are un tipar cu cruce, din lemn si tot asa orneaza cu cacao si bombonele.Se mai de de pomana, pe aici, coliva din fructe si farfurii cu orez cu lapte vanilat si pe margini multe cirese !
    Dumnezeu sa-i ierte pe cei morti si sa aiba grija de sufletul lor! Doamne-ajuta!

  3. Madalina 1 Iunie 2012 la 11:06 #

    Foarte buna idee,Mariana. Nici eu nu stiu sa o pregatesc. Multumim! Pupici.

  4. nusica 2 Iunie 2012 la 22:22 #

    Bine venita a fost reteta de coliva,dar,nu stiu cum se intampla,cand fac crucea de cacao,imi zboara intotdeauna praful de cacao,am un tipar pe care il pun pe coliva si apoi presar cacao,dar nu prea sta,ei,asta este.

    • retetelemarianei 5 Iunie 2012 la 08:41 #

      Buna Nusica. Cand pui pudra de cacao in tipar apesi bine cu lama unui cutit. Pup

  5. nicoleta 12 Noiembrie 2012 la 16:36 #

    forte buna…

    • retetelemarianei 12 Noiembrie 2012 la 16:39 #

      Buna Nicoleta. Este foarte buna. Multi imi zic ca te faptn fac o prajitura, nu coliva. Pup

  6. Mioara 23 Noiembrie 2012 la 18:51 #

    Eu mai pun biscuiti macinati in fun
    ctie de cat se cere si stafide

  7. Camelia 21 Aprilie 2013 la 19:11 #

    Execut la comanda coliva si pachete pentru parastase in Arad si Timisoara
    Ingrediente coliva: grau/arpacas, nuca, zahar, coaja de lamiae, diverse arome (zahar vanilinat, esenta rom),cacao la cerere
    Coliva se livreaza ambalata in pahare unifolosibile, caserole sau pe platouri de diferite dimensiuni (0,5kg – 3 kg).
    Pret: – 40 lei/kg
    – Pachet pahar cu coliva si 2 felii de cozonac 5 lei.
    Pachet complet: cozonac pentru preot ambalat cu lumanare, prosoape cu lumanare, vin, platouri cu coliva, pahare cu coliva si cozonac ambalat.
    Telefon 0721907440

  8. Rodica52 31 Mai 2014 la 01:14 #

    Buna seara dna. Mariana,
    Fiind o pasionata in ale „bucatarelii” va urmaresc retetele cu interes. Nici eu nu am stiut sa pregatesc coliva, dar cand a fost necesar sa o fac, cu mult timp in urma, m-am inspirat din cartea presbiterei Garoafa Coman, ” Mancaruri si dulciuri de post”, a carei reteta nu difera mult de a dvs. Principiile sunt general valabile, diferentele constau in modul de combinare a ingredientelor, in functie de gustul fiecaruia ( mai dulce, mai aromat etc.). Eu, de exemplu, pt ca nu prea iubesc gustul de cocos si nici zaharul in exces, imbrac coliva cu ciocolata alba (menaj) rasa pe razatoarea mica si apoi ornez cu bombonele, iar crucea o fac din miez de nuca sau ciocolata Schogetten (neagra, cu lapte, alune – dupa caz – daca suntem in post sau nu), o ciocolata pe care o racomand pt ca are patratelele despartite din procesul de fabricatie, frumos delimitate, scutindu-ne pe noi de neplacerea portionarii relativ corecte cu cutitul.
    Odata, o doamna in varsta mi-a spus ca pt a nu se „acri” coliva, de ex vara, trebuie respectate cateva reguli, pe care vi le impartasesc la randul meu:
    – nu se fierbe zaharul in acelasi timp cu arpacasul, ci se adauga dupa ce acesta s-a racit, odata cu nuca si mirodeniile si se framanta impreuna pana compozitia devine cremoasa. Se pare ca zaharul fiert se acreste usor.
    – la temperaturi ridicate este de evitat coaja rasa de lamaie, care se acreste de asemenea f usor, compromitand astfel toata compozitia. Ea poate fi suplinita cu succes prin folosirea de rom si pudra de scortisoara.
    Nu stiu cat de valabile sunt aceste reguli, dar eu le-am respectat de atunci mereu si coliva pe care am pregatit-o nu avut cu nimic de suferit.
    Cu scuzele de rigoare pt un comentariu atat de lung, va multumesc pt atentie si va doresc mult succes in continuare.

    • retetelemarianei 1 Iunie 2014 la 12:10 #

      Buna Rodica. Nu trebuie sa-ti ceri scuze. Toate sfaturile sunt binevenite. stii cum este, cat traim invatam. Te pup dulce

Lasă un răspuns

